Tiedote: Kotimaisen draaman tekijöiden kannalta ensi vuoden oletetaan olevan erittäin hankala

Teattereiden valtionosuuksien leikkaukset, elokuvatukien käytännössä jäädyttäminen, Yleisradion rahoituksen jatkuva epävarmuus, kuntien säästöpaketit, leikkaukset koulutuksessa ja mahdollinen yleisökato jyrsivät kotimaisen draaman kirjoittajien leipää ensi vuonna entistäkin kapeammaksi. Kotimainen draama on elänyt viime vuosina kulta-aikaa, mutta tämä ei ole näkynyt näytelmäkirjailijan ja käsikirjoittajan kukkarossa. Valtion ensi vuoden budjettileikkaukset eivät ainakaan paranna tätä tilannetta. Budjettiesitys vaarantaa huomattavasti sekä näytelmäkirjailijoiden että käsikirjoittajien työmahdollisuuksia ja toimeentuloa. Esimerkiksi budjettiesitykseen sisältyvät teattereiden valtionosuuksien leikkaukset koskettavat välittömästi myös kotimaisia näytelmäkirjailijoita. Teatterit eivät enää ehdi muuttamaan ohjelmistojaan ensi kevään ensi-iltojen osalta, joten leikkausten vaikutus tulee olemaan sitäkin suurempi syksyn 2012 esitysten kohdalla. Teattereiden ainoa mahdollinen keino vastata leikkauksiin on perua esityksiä ja vähentää ensi-iltoja. Moni näytelmäkirjailija elää teostensa esitysten lipputuloista saatujen tekijänoikeuskorvausten varassa. Jokainen peruuntuva esitys tai tilaamatta jätetty uusi näytelmä on suoraan pois näytelmäkirjailijan tuloista. Valtion tuen vähenemisen lisäksi on erittäin todennäköistä, että myös kunnat supistavat omaa tukeaan kulttuuriin, mikä vaikeuttaa teattereiden ja näytelmäkirjailijoiden tilannetta entisestään. Näytelmäkirjailijaliitto on huolissaan myös kustannuskehityksestä jälkeenjääneestä elokuvarahoituksesta sekä Yleisradion epäselvästä rahoitustilanteesta. Pienet korotukset tai nollalinja eivät takaa, että laadukasta kotimaista draamaa on jatkossakin tarjolla elokuvateattereissa, televisiossa ja radiossa. Kulttuurin on usein nähty kärsivän taloudellisen taantuman aikana muita aloja vähemmän, kun kuluttajat ovat esimerkiksi ulkomaanmatkojen sijaan säästäneet hakemalla vapaa-ajan elämyksiään kulttuuripuolelta. Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kuitenkin nykyään huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, ja perinteisten kulttuurimuotojen kuten teatterin ja elokuvien osuus vapaa-ajankäytön kokonaismäärästä aikaisempaa huomattavasti pienempi. Kulttuuria ei tule nähdä lamalta suojassa olevana kansantalouden sektorina. Lisätietoja Heini Junkkaala Hallituksen puheenjohtaja, Suomen Näytelmäkirjailijaliitto – Finlands Dramatikerförbund ry heini.junkkaala@gmail.com Minna Sirnö Toiminnanjohtaja, Suomen Näytelmäkirjailijaliitto – Finlands Dramatikerförbund ry p. (09) 135 6191, minna.sirno@sunklo.fiWomens Footwear Online